Sursa foto: Avocatul Poporului

(Non)Avocatul Poporului

denumirea pompoasă a unei instituții care nu a fost a poporului


09:06timp citire
1.532accesări
196cititori
salvare

DONAȚI PENTRU SUSȚINEREA ZIARULUI:


Când auzi "Avocatul Poporului" te gândești că tu, ca om al poporului, ai o persoană care să-ți apere interesele, nu-i așa?

Nici vorbă!

Eu personal, NU mi-am dorit ca instituția Avocatul Poporului să fie condusă de angajații, cu rol de șefi, numiți de Parlament în ultimii 23 de ani. Pentru că pur și simplu NU AM ÎNCREDERE ÎN NIMIC PRODUS DE OAMENI PE CARE NU ÎI CUNOSC! Și în general nu am încredere decât în oamenii care mi-au câștigat încrederea în timp! Oameni cu care m-am contrazis. Oameni care mi-au demonstrat că îmi sunt parteneri de dialog și cu care, în ciuda divergențelor de opinie argumentate de fiecare dintre noi, am plăcerea de a discuta indiferent de "partea cui" este dreptatea. Eu greșesc, ei greșesc, toți greșim! Dar împreună încercăm să înțelegem punctul de vedere al celuilalt și să ne adaptăm!

Și ca să vedem cât de mult le pasă angajaților instituției Avocatul Poporului de imaginea pe care o are instituția, este suficient să vă uitați la logo-ul pe care îl are! Vă place? Așa se prezintă ei ca apărători ai drepturilor persoanelor fizice în România: copii de clasa a II-a știu să facă un simbol mai reprezentativ! Când demonstrezi tuturor că nu respecți imaginea publică a instituției, nu poți să crezi că vei fi respectat. Vreodată!


Constituția a uitat să spună ROLUL instituției Avocatul Poporului, printr-o "atentă" scăpare a făcătorilor "specialiști" în drept constituțional, la ordinul Regelui Soare al României - Parlamentul!

Astfel că în actuala Constituție despre instituția Avocatul Poporului se spune doar că:

Cap. IV Avocatul Poporului
Art. 58 - Numirea și rolul
(1) Avocatul Poporului este numit pe o durată de 5 ani pentru apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului sunt specializați pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului și adjunctii săi nu pot îndeplini nici o alta funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
(3) Organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului se stabilesc prin lege organică.

Art. 59 - Exercitarea atribuțiilor
(1) Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea persoanelor lezate în drepturile și în libertățile lor, în limitele stabilite de lege.
(2) Autoritățile publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea atribuțiilor sale.

Art. 60 - Raportul în fața Parlamentului
Avocatul Poporului prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele pot conține recomandări privind legislația sau măsuri de alta natura, pentru ocrotirea drepturilor și a libertăților cetățenilor.

Vedeți pe undeva să scrie că "ROLUL AVOCATULUI POPORULUI ESTE ..."?

Deci:

ROLUL AVOCATULUI POPORULUI NU ESTE DEFINIT ÎN TEXTUL CONSTITUȚIEI ACTUALE!

De ce ar fi fost important? Pentru că denaturarea rolului "subînțeles" din titulatura instituție a fost ușor de realizat prin legile subsecvente, încălcate timp de 13 ani, fără ca vreo "Curte Constituțională" să vrea să bage de seamă utilizarea unei terminologii incorecte în raport cu textul Constituției încă în vigoare!

Să ne aruncăm o privire în Legea 35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului.Pentru știința poporului legea a fost modificată doar de opt ori, "întămplător" în date care prevesteau schimbări majore în societate.

La art.1 alin.(1) legea de acum spune că:
"Instituția Avocatul Poporului are drept scop apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice în raporturile acestora cu autoritățile publice."

Inițial, textul suna așa:
"Instituţia Avocatul Poporului are drept scop apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor în raporturile acestora cu autorităţile publice."

Schimbarea s-a produs în 16.01.2010 când cineva a băgat de seamă că în textul Constituției se vorbește despre persoane fizice și în lege se vorbește despre cetățeni! Această simplă schimbare denotă "competențele" profesionale ale membrilor din Comisiile Senatului și Camerelor Deputaților, dar, cum să nu, și ale Curții Constituționale a României, specialistă în acest tip de ... nuanțe, și ale Președinției României, care oricum nu prea a dat dovadă de atenție de-a lungul timpului.

Pentru cetățeanul de rând, un nimeni în ochii aleșilor, nuanța nu pare a avea vreun impact. Mai ales dacă ne uităm la definițiile celor doi termeni: cetățeni și persoane fizice. Totuși persoanele fizice pot fi și cetățeni ai altor state. Avocatul Poporului îi apără și pe aceștia!

Citind mai departe textul legii aflăm că întreaga conducere a instituției Avocatul Poporului este numită de Parlament! Și are libertatea de a ... NIMIC! Are doar libertatea de a se supune Parlamentului!

Textul legii este plin de cuvintele "poate să ...". Poate să se autosesizeze, poate să constate, poate să ... poate să ...

Este forma politicoasă pentru a exprima dacă "dacă are chef"! Dacă nu are chef ... nimeni nu pățește nimic! Pentru că reprezintă persoanele fizice, ar trebui ca persoana fizică să fie cea care să atace INACȚIUNEA! Deci nicio șansă să se ajungă la așa ceva, știut fiind că persoanei fizice îi este frică să se ia la trântă cu o ditamai instituție!

Atunci când ai de-a face cu mâncători de buget, inutili folosului general al societății, trebuie să iei măsuri. Măsuri care să însemne SARCINI ȘI OBLIGAȚII, DREPTURI DE ACȚIUNE, SANCȚIUNI pentru executarea deficitară sau neexecutarea obligațiilor.

Instituția numită acum "Avocatul Poporului" a devenit prin comportamentul etic și moral, instituție anexă a unui Parlament despotic! Un fel de avocat al toporului parlamentar!

Dincolo de manifestările de ură sau de simpatie față de acțiunea sau inacțiunea angajaților a căror imagine este asociată cu instituția, conceptul de Avocat al Poporului trebuie redefinit. Pentru ca instituția "Avocatul Poporului" să reprezinte, cum rezultă firesc din denumire, interesele poporului ar trebui să existe ALEGEREA DE CĂTRE POPOR a celor care le va reprezenta interesele pentru o perioadă de timp.

Textul dintr-o Altă Constituție, rațională, ar spune că:

Art.3 - Constituția

  • (3) Se stabilește că instituțiile de control cetățenesc care se vor supraveghea permanent și activ activitatea celor trei puteri sunt:
    • 1. Avocatul Poporului pentru Parlamentul României
  • (5) Procesul de modificare, anulare, adăugare a oricărui text inclus în Constituție se va iniția automat la solicitarea a minim 5% din cetățenii cu drept de vot exprimată în scris și depusă la Avocatul Poporului.

SECȚIUNEA III - CONDUCERE ȘI CONTROL

Subsecțiunea A - CONDUCEREA LA NIVEL NAȚIONAL

Capitolul I - REFENDUMUL

Art. 44 - Referendumul național

  • (1) Se poate iniția de către:
    • 1. Un Comitet de inițiativă compus din minim zece cetățeni cu drept de vot, la solicitarea a minim 5% din cetățenii cu drept de vot, exprimată în scris și depusă la Avocatul Poporului.
    • 2. Avocatul Poporului în cazul tratatelor și acordurilor internaționale

Capitolul II - PARLAMENTUL

Art. 46 - Mandatul de reprezentare din partea cetățenilor:

  • (2) Se transmite printr-o declarație depusă la Avocatul Poporului prin care identifică în mod unic persoana care îl va reprezenta în Parlament începând cu data specificată în declarație.

Art. 48 - Locurile în Parlamentul României sunt ocupate cu respectarea următoarelor condiții:

  • (2) Lista tuturor candidaților, însoțită de autobiografie și de programul politic asumat, este prezentată pe public pe pagina web a Parlamentului, a Avocatului Poporului și a fiecărei Primării.
  • (3) Ocuparea unui loc în Parlamentul României este posibilă dacă:
    • 1. Fiecare loc în Parlamentul României este acordat unui candidat prin decizia personală a cetățenilor cu drept de vot exprimată prin mandat scris predat Avocatului Poporului.

Art. 55 - Inițiativele legislative

  • (1) Pot fi depuse de:
    • 5. Avocatul Poporului

Art. 56 - Nicio lege organică sau ordinară nu poate intra în vigoare fără avizul favorabil emis de Avocatul Poporului, după stabilirea formei finale a textului legii.

Subsecțiunea C - ORGANELE DE CONTROL CETĂȚENESC

Capitolul I - AVOCATUL POPORULUI

Art. 70 - Avocatului Poporului este instituția care exercită controlul respectării Constituției de către textul legilor care urmează să fie adoptate de Parlamentul României.

Art. 71 - Avocatul Poporului este instituția care:

  • (1) asigură respectarea Constituției în numele cetățenilor;
  • (2) asigură reprezentarea din oficiu a cetățenilor în fața autorităților;
  • (3) asigură respectarea independenței puterilor în stat;
  • (4) asigură preluarea documentelor necesare inițierii referendumului național la inițiativa cetățenilor;
  • (5) poate iniția un referendum național;
  • (6) validează referendumurile și rezultatele acestora;
  • (7) asigură consultarea publică a cetățenilor pentru o perioadă de minim 10 zile și maxim 30 de zile;
  • (8) asigură transparența consultării publice garantând că toate comunicările, punctele de vedere, observațiile, propunerile primite din partea cetățenilor sunt publice și vor fi publicate online pe măsură ce acestea sunt transmise;
  • (9) emite avizele favorabile sau nefavorabile asupra textelor propuse pentru legiferare;

Art. 72 - Conducerea instituției Avocatului Poporului este asigurată:

  • (1) la nivel județean - de șapte persoane alese, pentru o perioadă de trei ani, prin vot secret, universal, egal, direct și liber consimțit de către cetățenii cu drept de vot cu domiciliul stabil în acel județ.
  • (2) la nivel național - de cinci persoane alese anual prin votul deschis al reprezentanților aleși în județe.

Cred că este mult mai clar ROLUL INSTITUȚIEI AVOCATUL POPORULUI

Pentru că ne aflăm încă în procesul de analiză a propunerilor primite prin email de la cetățenii responsabili, vă invităm să ne trimiteți, celor care nu au trimis și care doresc să contribuie cu opinii, propunerile dvs. de îmbunătățire și completare a acestor texte. Puteți consulta textul propus în forma actualizată accesând www.altaconstitutie.ro.

TRANSMITE ARTICOLUL PRIN EMAIL

DONAȚI PENTRU SUSȚINEREA ZIARULUI:

Despre autor

Liviu Cornel Popa

Redactor Șef

Lista articolelor publicate în Ziarul România Rațională

28.01.2021
1.248 afișări
27.01.2021
1.257 afișări
26.01.2021
1.323 afișări
23.01.2021
1.207 afișări
22.01.2021
1.127 afișări
22.01.2021
1.050 afișări
26.12.2020
1.681 afișări
25.12.2020
1.168 afișări
22.12.2020
2.126 afișări
19.12.2020
1.646 afișări
14.12.2020
1.250 afișări
01.12.2020
1.547 afișări
25.11.2020
1.106 afișări
23.11.2020
1.074 afișări
15.11.2020
1.287 afișări
11.11.2020
1.306 afișări
10.11.2020
1.224 afișări
09.11.2020
922 afișări
09.11.2020
1.049 afișări
06.11.2020
870 afișări
05.11.2020
1.151 afișări
04.11.2020
1.064 afișări
30.10.2020
1.481 afișări
07.10.2020
1.593 afișări
29.09.2020
1.474 afișări
20.09.2020
2.312 afișări
14.09.2020
1.485 afișări
12.09.2020
936 afișări
12.09.2020
1.433 afișări
30.08.2020
1.092 afișări
18.08.2020
1.021 afișări
17.08.2020
1.147 afișări
11.08.2020
1.517 afișări
28.07.2020
888 afișări
23.07.2020
1.747 afișări
16.07.2020
1.148 afișări
15.07.2020
1.125 afișări
14.07.2020
1.535 afișări
08.07.2020
2.099 afișări
06.07.2020
1.509 afișări
01.07.2020
3.981 afișări
01.07.2020
1.029 afișări
30.06.2020
1.054 afișări
29.06.2020
1.425 afișări
28.06.2020
1.368 afișări
28.06.2020
1.340 afișări
27.06.2020
1.258 afișări
27.06.2020
1.240 afișări
24.06.2020
2.109 afișări
22.06.2020
1.076 afișări
22.06.2020
1.532 afișări
18.06.2020
2.054 afișări
16.06.2020
5.633 afișări
15.06.2020
1.100 afișări
14.06.2020
1.828 afișări
14.06.2020
3.339 afișări
13.06.2020
1.369 afișări
12.06.2020
929 afișări
12.06.2020
1.660 afișări
10.06.2020
1.708 afișări
08.06.2020
42.955 afișări
04.06.2020
2.059 afișări
03.06.2020
1.196 afișări
01.06.2020
1.397 afișări
31.05.2020
1.460 afișări
30.05.2020
1.445 afișări
28.05.2020
6.595 afișări
27.05.2020
1.300 afișări
26.05.2020
1.823 afișări
21.05.2020
4.083 afișări
21.05.2020
4.101 afișări