Încărcare
Când auzi "Avocatul Poporului" te gândești că tu, ca om al poporului, ai o persoană care să-ți apere interesele, nu-i așa?
Nici vorbă!
Eu personal, NU mi-am dorit ca instituția Avocatul Poporului să fie condusă de angajații, cu rol de șefi, numiți de Parlament în ultimii 23 de ani. Pentru că pur și simplu NU AM ÎNCREDERE ÎN NIMIC PRODUS DE OAMENI PE CARE NU ÎI CUNOSC! Și în general nu am încredere decât în oamenii care mi-au câștigat încrederea în timp! Oameni cu care m-am contrazis. Oameni care mi-au demonstrat că îmi sunt parteneri de dialog și cu care, în ciuda divergențelor de opinie argumentate de fiecare dintre noi, am plăcerea de a discuta indiferent de "partea cui" este dreptatea. Eu greșesc, ei greșesc, toți greșim! Dar împreună încercăm să înțelegem punctul de vedere al celuilalt și să ne adaptăm!
Și ca să vedem cât de mult le pasă angajaților instituției Avocatul Poporului de imaginea pe care o are instituția, este suficient să vă uitați la logo-ul pe care îl are! Vă place? Așa se prezintă ei ca apărători ai drepturilor persoanelor fizice în România: copii de clasa a II-a știu să facă un simbol mai reprezentativ! Când demonstrezi tuturor că nu respecți imaginea publică a instituției, nu poți să crezi că vei fi respectat. Vreodată!
Constituția a uitat să spună ROLUL instituției Avocatul Poporului, printr-o "atentă" scăpare a făcătorilor "specialiști" în drept constituțional, la ordinul Regelui Soare al României - Parlamentul!
Astfel că în actuala Constituție despre instituția Avocatul Poporului se spune doar că:
Cap. IV Avocatul Poporului
Art. 58 - Numirea și rolul
(1) Avocatul Poporului este numit pe o durată de 5 ani pentru apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului sunt specializați pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului și adjunctii săi nu pot îndeplini nici o alta funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
(3) Organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului se stabilesc prin lege organică.
Art. 59 - Exercitarea atribuțiilor
(1) Avocatul Poporului își exercită atribuțiile din oficiu sau la cererea persoanelor lezate în drepturile și în libertățile lor, în limitele stabilite de lege.
(2) Autoritățile publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea atribuțiilor sale.
Art. 60 - Raportul în fața Parlamentului
Avocatul Poporului prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele pot conține recomandări privind legislația sau măsuri de alta natura, pentru ocrotirea drepturilor și a libertăților cetățenilor.
Vedeți pe undeva să scrie că "ROLUL AVOCATULUI POPORULUI ESTE ..."?
Deci:
De ce ar fi fost important? Pentru că denaturarea rolului "subînțeles" din titulatura instituție a fost ușor de realizat prin legile subsecvente, încălcate timp de 13 ani, fără ca vreo "Curte Constituțională" să vrea să bage de seamă utilizarea unei terminologii incorecte în raport cu textul Constituției încă în vigoare!
Să ne aruncăm o privire în Legea 35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului.Pentru știința poporului legea a fost modificată doar de opt ori, "întămplător" în date care prevesteau schimbări majore în societate.
La art.1 alin.(1) legea de acum spune că:
"Instituția Avocatul Poporului are drept scop apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice în raporturile acestora cu autoritățile publice."
Inițial, textul suna așa:
"Instituţia Avocatul Poporului are drept scop apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor în raporturile acestora cu autorităţile publice."
Schimbarea s-a produs în 16.01.2010 când cineva a băgat de seamă că în textul Constituției se vorbește despre persoane fizice și în lege se vorbește despre cetățeni! Această simplă schimbare denotă "competențele" profesionale ale membrilor din Comisiile Senatului și Camerelor Deputaților, dar, cum să nu, și ale Curții Constituționale a României, specialistă în acest tip de ... nuanțe, și ale Președinției României, care oricum nu prea a dat dovadă de atenție de-a lungul timpului.
Pentru cetățeanul de rând, un nimeni în ochii aleșilor, nuanța nu pare a avea vreun impact. Mai ales dacă ne uităm la definițiile celor doi termeni: cetățeni și persoane fizice. Totuși persoanele fizice pot fi și cetățeni ai altor state. Avocatul Poporului îi apără și pe aceștia!
Citind mai departe textul legii aflăm că întreaga conducere a instituției Avocatul Poporului este numită de Parlament! Și are libertatea de a ... NIMIC! Are doar libertatea de a se supune Parlamentului!
Textul legii este plin de cuvintele "poate să ...". Poate să se autosesizeze, poate să constate, poate să ... poate să ...
Este forma politicoasă pentru a exprima dacă "dacă are chef"! Dacă nu are chef ... nimeni nu pățește nimic! Pentru că reprezintă persoanele fizice, ar trebui ca persoana fizică să fie cea care să atace INACȚIUNEA! Deci nicio șansă să se ajungă la așa ceva, știut fiind că persoanei fizice îi este frică să se ia la trântă cu o ditamai instituție!
Atunci când ai de-a face cu mâncători de buget, inutili folosului general al societății, trebuie să iei măsuri. Măsuri care să însemne SARCINI ȘI OBLIGAȚII, DREPTURI DE ACȚIUNE, SANCȚIUNI pentru executarea deficitară sau neexecutarea obligațiilor.
Instituția numită acum "Avocatul Poporului" a devenit prin comportamentul etic și moral, instituție anexă a unui Parlament despotic! Un fel de avocat al toporului parlamentar!
Dincolo de manifestările de ură sau de simpatie față de acțiunea sau inacțiunea angajaților a căror imagine este asociată cu instituția, conceptul de Avocat al Poporului trebuie redefinit. Pentru ca instituția "Avocatul Poporului" să reprezinte, cum rezultă firesc din denumire, interesele poporului ar trebui să existe ALEGEREA DE CĂTRE POPOR a celor care le va reprezenta interesele pentru o perioadă de timp.
Art.3 - Constituția
SECȚIUNEA III - CONDUCERE ȘI CONTROL
Subsecțiunea A - CONDUCEREA LA NIVEL NAȚIONAL
Capitolul I - REFENDUMUL
Art. 44 - Referendumul național
Capitolul II - PARLAMENTUL
Art. 46 - Mandatul de reprezentare din partea cetățenilor:
Art. 48 - Locurile în Parlamentul României sunt ocupate cu respectarea următoarelor condiții:
Art. 55 - Inițiativele legislative
Art. 56 - Nicio lege organică sau ordinară nu poate intra în vigoare fără avizul favorabil emis de Avocatul Poporului, după stabilirea formei finale a textului legii.
Subsecțiunea C - ORGANELE DE CONTROL CETĂȚENESC
Capitolul I - AVOCATUL POPORULUI
Art. 70 - Avocatului Poporului este instituția care exercită controlul respectării Constituției de către textul legilor care urmează să fie adoptate de Parlamentul României.
Art. 71 - Avocatul Poporului este instituția care:
Art. 72 - Conducerea instituției Avocatului Poporului este asigurată:
Cred că este mult mai clar ROLUL INSTITUȚIEI AVOCATUL POPORULUI
Pentru că ne aflăm încă în procesul de analiză a propunerilor primite prin email de la cetățenii responsabili, vă invităm să ne trimiteți, celor care nu au trimis și care doresc să contribuie cu opinii, propunerile dvs. de îmbunătățire și completare a acestor texte. Puteți consulta textul propus în forma actualizată accesând www.altaconstitutie.ro.