Încărcare
Urmare a adoptării Legii privind stabilirea coeficienților minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului la nivel naţional prin care se iau măsuri de creștere a salariului minim pe economie în funcție de pregătirea profesională „dovedibilă" a angajaților, putem considera că s-au creat condițiile optime pentru ca orice formă de întreprindere mică aparținând cetățenilor români, să își închidă activitatea, munca la negru să ia amploare și prețurile la raft să crească începând cu luna septembrie 2020 (sau mai repede)! Conform cerințelor venite de la UE de a nu mai deranja multinaționalele care finanțează campaniile politicienilor de la Bruxelles! Sau ale altor "forțe" ne(re)cunoscute de "comițătorii de legi" din Parlamentul României!
Să privim puțin ce înseamnă, în cifre, salariul minim în funcție de pregătirea profesională a angajatului, din perspectiva salariatului care se mulțumește cu salariul „minim pe cartea de muncă":
Poz | STUDIILE ȘI CALIFICAREA | Coeficient de ierarhizare | SALARIUL NET | Câștigul suplimentar obținut de salariat față de salariul net anterior | Creștere procentuală a salariului minim net pe economie |
---|---|---|---|---|---|
0 | ANTERIOR NOII LEGI | 1 | 1.413,00 | ||
MUNCITORI | |||||
1 | Necalificați | 1 | 1.346,00 | -67,00 | |
2 | Calificația | 1,20 | 1.594,00 | 181,00 | 12.8% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE: | |||||
3 | Școală Profesionalăa | 1,20 | 1.594,00 | 181,00 | 12.8% |
4 | Școli licealea | 1,20 | 1.594,00 | 181,00 | 12.8% |
5 | Școală post licealăa | 1,25 | 1.656,00 | 243,00 | 17.2% |
6 | Școli liceale + calificarea | 1,25 | 1.656,00 | 243,00 | 17.2% |
7 | Școală de maiștria | 1,30 | 1.718,00 | 305,00 | 21.6% |
8 | Ștudii superioare de scurtă duratăa,b | 1,50 | 1.966,00 | 553,00 | 39.1% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE CEA DE STUDII SUPERIOARE | |||||
9 | Studii superioare de lungă duratăa,b | 2,20 | 2.869,00 | 1.456,00 | 103.0% |
10 | Studii superioare de lungă durată +MASTERa,b | 2,50 | 3.261,00 | 1.848,00 | 130.8% |
11 | Studii superioare de lungă durată + DOCTORATa,b | 2,80 | 3.653,00 | 2.240,00 | 158.5% |
a se aplică pentru personalul salarial cu mai mult de 2 ani vechime în specialitate/experiență (pentru poz. 2-11) | |||||
b se aplică pentru cazul în care fișa postului are condiție sine qua non (pentru poz. 8-11) |
„Comițătorii" acestei propuneri legislative sunt: Gabriel Petrea și Adrian Solomon (PSD) susținuți de
De ce le spunem „comițători"? Pentru că expunerea de motive prezentată arată clar că:
„La elaborarea legii s-au avut în vedere următoarele aspecte:
Totodată au declarat că:
„Impactul socioeconomic al actului normativ
Cu alte cuvinte, în mintea semnatarilor introducerea unei grile de ierarhizare în modalitatea de determinare a salariului minim pe economie NU ARE IMPACT ASUPRA MEDIULUI DE AFACERI!!!
Această simplă afirmație arată clar că niciunuia dintre susținători nu i-a dat prin cap să citească expunerea de motive, sau dacă a citit-o, sau nu a înțeles-o sau a susținut proiect "la troc" cu susținerea unor alte proiecte "în semn de recunoștință".
Trecând peste această lipsă de valoare dovedită de inițiatori și susținătorii acestora, considerăm că legea va genera un val important de transfer al muncii către zona neagră sau gri (în cel mai fericit caz).
Indiferent de CUM VREI SĂ ÎMPARȚI BANII, TREBUIE MAI ÎNTĂI SĂ-I PRODUCI!
Cu cât ești mai deștept primești mai mult de la patron! Cu cât primești tu mai mult cu atât statul încasează mai mult! Deci ajung banii de pensii speciale, salarii nejustificate și furtișaguri din "licitațiile corecte" organizate de stat!
Să vedem cât câștigă statul român din această "afacere a salariului minim pe economie"!
Poz | STUDIILE ȘI CALIFICAREA | Coeficient minim de ierarhizare | TAXE SALARIALE | Câștigul STATULUI după noua lege | CREȘTEREA TAXELOR FAȚĂ DE NIVELUL ANTERIOR |
---|---|---|---|---|---|
0 | ANTERIOR | 1 | 990 | ||
MUNCITORI | |||||
1 | Necalificați | 1 | 934 | -56 | |
2 | Calificația | 1.2 | 1.142 | 152 | 15.4% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE: | |||||
3 | Școala profesionalăa | 1.2 | 1.142 | 152 | 15.4% |
4 | Școli licealea | 1.2 | 1.142 | 152 | 15.4% |
5 | Școală postlicealăa | 1.25 | 1.195 | 205 | 20.7% |
6 | Școli liceale + calificarea | 1.25 | 1.195 | 205 | 20.7% |
7 | Școală de maiștria | 1.3 | 1.246 | 256 | 25.9% |
8 | Studii superioare de scurtă duratăa,b | 1.5 | 1.454 | 464 | 46.9% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE CEA DE STUDII SUPERIOARE | |||||
9 | Studii superioare de lungă duratăa,b | 2.2 | 2.147 | 1.157 | 116.9% |
10 | Studii superioare de lungă durată + MASTERa,b | 2.5 | 2.439 | 1449 | 146.4% |
11 | Studii superioare de lungă durată + DOCTORATa,b | 2.8 | 2.731 | 1741 | 175.9% |
a se aplică pentru personalul salarial cu mai mult de 2 ani vechime în specialitate/experiență (pentru poz. 2-11) | |||||
b se aplică pentru cazul în care fișa postului are condiție sine qua non (pentru poz. 8-11) |
Practic odată cu creșterea salariului minim pe economie "pentru creșterea puterii de cumpărare" nu s-a urmărit altceva decât creșterea IMPOZITELOR COLECTATE DIN MUNCA SALARIATILOR.
Comparativ lucrurile stau cam așa:
Poz | STUDIILE ȘI CALIFICAREA | Creștere procentuală a salariului minim net pe economie | Creștere procentuală a taxelor salariale încasate de stat |
---|---|---|---|
MUNCITORI | |||
1 | Necalificați | ||
2 | Calificați a | 12.8% | 15.4% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE: | |||
3 | Școala profesională a | 12.8% | 15.4% |
4 | Școli liceale a | 12.8% | 15.4% |
5 | Școală postliceală a | 17.2% | 20.7% |
6 | Școli liceale + Calificare a | 17.2% | 20.7% |
7 | Școala de maiștri a | 21.6% | 25.9% |
8 | Studii superioare de scurtă durată a,b | 39.1% | 46.9% |
PERSONAL ADMINISTRATIV DE SPECIALITATE ÎNCADRAT ÎN FUNCȚII PENTRU CARE CONDIȚIA DE PREGĂTIRE ESTE CEA DE STUDII SUPERIOARE | |||
9 | Studii superioare de lungă durată a,b | 103.0% | 116.9% |
10 | Studii superioare de lungă durată + Master a,b | 130.8% | 146.4% |
11 | Studii superioare de lungă durată + Doctorat a,b | 158.5% | 175.9% |
Vom reveni cu implicațiile preconizate asupra mediului de afaceri! Cele pentru care "comițătorii" legii și aprobatorii "la ordin" au considerat că NU ESTE CAZUL că există!
Va urma ...